Föräldrar

Jag är otroligt glad över att jag har mina föräldrar som hjälper mig i stallet. När jag har mycket läxor så följer dom med mig och hjälper mig i stallet. Dom skjutsar mig nästan varje dag och dom åker med mig på träningar. Dom lägger all sin lediga tid på mig & mina systrar. 
 
Men utanför stallet så är dom inte alltid roliga. 
 
Detta är inte om mina föräldrar utan föräldrar i helhet. Inte alla men många. 
Jag vet många som inte vågar ta hem sina killkompisar för att föräldrarna ska tro något. Och man kan absolut inte ta hem någon som är äldre än en själv , för då blir man våldtagen eller nerdrogad.
Går man utanför huset efter kl 8 på kvällen så dricker man sprit eller klottrar. Men lyssa föräldrar. Så är det inte. 
 
"Jag har också varit ung"
- Sitt inte vid datorn, gör läxorna. Vet jag många föräldrar som säger. Är det bara jag som gör de flesta läxorna på datorn? Jag tror inte alla alla föräldrar hänger med i utvecklingen. Om vad man ska göra för att allt ska funka. Om hur man passar in osv. 
- Jag såg en på stan med rosa tröja med prickiga elefanter på , jag har hört att det är inne nu. Svar: Nej mamma. 
 
Och det är många barn som får mer skit för det dom inte gör än beröm för det dom gör
Och detta kan jag säga att det gäller verkligen båda min föräldrar. Jag får alltförofta höra att jag inte har gjort det , inte det och inte det. Men jag får inte ofta beröm för saker jag gör rätt. Då är det ju inte så roligt att göra rätt. 
Jag har märkt att det finns föräldrar som letar efter fel hos sina barn. Det finns föräldrar som skäller på sina barn innan dom ens gjort fel för dom "antar" att dom kommer göra fel. 
 
Sen finns det föräldrar som ej bryr sig
Allt jag skrivit om nu , där har ju föräldrarna brytt sig. Det finns ju också föräldrar som inte bryr sig. Till dom säger jag - prata med era barn , lite på dom. Så är det till alla föräldrar , prata med era barn , förmodligen är dom inte ute och röker. Och gör dom det så kan ni prata med dom om det. 
 
Mina föräldrar är ju skillda
Vilket gör att jag fått 2 helt olika uppfostringar. Vilket jag tycker är riktigt bra. Min pappa har alltid varit sån som är mer åt "lär dig av dina misstag" , "skyll dig själv" och "jag varnade dig" hållet. Han låter mig gör mina misstag för att inte göra om dom sen.
Medans min mamma alltid ska ha koll på allt. Det är bra det också. Jag litar på henne väldigt mycket. Och är det något som blir tungt på mina axlar så hjälper hon mig att bära det. Om ni förstår vad jag menar.
 
jag är verkligen glad att jag är uppvuxen och uppfostrad som jag är. Men ibland är det inte lätt att vara 14 år. 
/ felice
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0