Q/A - skillnad mellan storhäst och ponny

Snygg runda! Värkligen fin. Vad tycker du skillnaden är på att tävla ponny och tävla häst? :o)
 
Tack så jätte mycket! 
Vet inte om du menar själva tävlingen , eller ridandet lixom. Det är stor skillnad på båda så drar motivering på båda ;) 
På storhäst tävling (det jag har att jämföra med iallafall) så rullar hela tävlingen på bättre. För det första så är det ju inte så mycket med höjning eftersom det inte är olika kategorier , det är inte prisutdelningar mellan klasserna och det rullar på bättre lixom. Dessutom vet alla vad dom ska göra. Tillexempel på framridningen , alla ver hur det går till och hur man ska göra. Det är inte heller några ponny mammor inne på banan som säger till sina barn hur dom ska rida. 
Nej över lag så är själva tävlingen mer ordningsam och flyter på bättre för storhäst än för ponny. 
 
Vid själva ridningen så trodde jag att storhästryttarna skulle rida sina hästar bättre. Man kan ju lite förstå att b-ponny ryttarna drar sina hästar i munnen , men man blir ju förvånad när vuxna människor gör det. Nog för att hästarna är stora , men det fanns folk som bokstavlig talat drog sina hästar i munnen för att ens kunna svänga. Sjukt. 
Sen är det stor skillnad på omhoppningen i ponnyklass och storhäst klass. Hade jag startat med Eo i stohäsrklass  hade vi lätt vunnit ;) hahaha nej. 
Men jag som ponnyryttare kollade vägarna som jag inte tror någon red , det var lixom - hade jag ridit Eo hade vi gått här, Det funkade dock inte med Lillen eftersom vi inte var där för placering. Men storhäst ryttarna rider verkligen snällare vägar. 
Det gör ju även att ponnyhoppning är roligare att kolla på. Mer spännande och snabbt går det ;) 
 
Det är även ett plus med ponny , för där klär man ut sig mer i snygga outfits i härliga färger. 90% av alla storhästar hade blått eller vitt schabrak , bland kom någon och stack ut med sitt svarta lixom wow. Haha typ så. Nej men jag vet ju själv hur jag haft på Eo både turkos och skrikrosa , allt för lite uppmärksamhet som sticker ut. Funderar på att göra samma sak med Lillen. Inte rosa dock , men något som sticker ut. Men ska jag göra det ska jag göra det ordentligt och då ska det verkligen sticka ut. Får fundera på det. 
/felice
 
 

Kommentarer
Postat av: Sanna & Josefine ♥

Älskar det blåa ögat hästen åvanför har! :)

2013-04-02 @ 11:41:11
URL: http://stallmuppisarna.blogg.se
Postat av: Carolina - Beridare på Stall Assla

Håller med ang allt slit som trots allt förekommer även på storhästar!


Just nu har vi en tävling uppe om ett Amigo Mio fleecetäcke! Vore kul om du vore med, reglerna är enkla!
http://asslatjejerna.blogg.se/2013/march/var-tavling.html#comment

2013-04-02 @ 11:44:19
URL: http://asslatjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0